Aktiv Open 2019

Välkommen!
Vår årliga klubbtävling går av stapeln lördag 23:e mars kl 10.00. Tävlingen är öppen endast för medlemmar på Metro Gym och Aktiv Hälsocenter men alla är välkomna att komma och heja på sin favorit. Tävlingen är inte öppen för de som tävlat nationellt inom FitnessFive.

Deltagarna kämpar om pokaler och alla som deltar får mycket fina priser i form av kosttillskott och träningstillbehör. Det är både en herr- och damklass och det kostar inget att vara med.

Syftet med tävlingen är att man oavsett träningsbakgrund ska kunna delta och mäta sin krafter på ett rättvist sätt. Vi följer de nationella reglerna inom FitnessFive.

Alla som vill komma och titta på tävlingen är välkomna, oavsett om man är medlem eller ej. Det är inget inträde och anläggningens gymavdelning är stängd medan tävlingen pågår. Gruppträningspassen går dock enligt schema.

För de tävlande gäller det att få ihop så många repetitioner som möjligt totalt på 5 st grenar:

  • Knäböj (herrar 150% av kroppsvikt, damer 100% av kroppsvikt)
  • Bänkpress (herrar 100% av kroppsvikt, damer på 70% av kroppsvikt)
  • Chins (egen kroppsvikt)
  • Marklyft (herrar 180% av kroppsvikt, damer 130%)
  • Dips (egen kroppsvikt)

Tävlingsanmälan sker i receptionen och vi har ett begränsat antal platser.

Datum: Lördag 23:e mars
Tid: Invägning kl 8.30-9.30. Tävlingsstart kl 10.00. Slut ca 13.30


Huvuddomare: Erik Anklew, flerfaldig Svensk Mästare och regerande Världsmästare i FitnessFive.

Regler Aktiv Open 
Ordning: Benböj – Bänkpress – Chins – Marklyft – Dips

Benböj (Herrar på 150% av kroppsvikt & Damer på egen kroppsvikt)
Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer i linje med knäledens översta punkt. Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka ben. Markerat stopp i toppläget. Tävlingsbyxan skall vara tights(obligatoriskt), detta för att underlätta bedömningen.

Bänkpress (Herrar på egen kroppsvikt, damer på 70% av kroppsvikt)
Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna) På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen. I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att “studsas”. Markerad utlåsning (stopp) i toppläget. Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo.

Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)
På domarens signal påbörjas den första chinsen. Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget och inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i bottenläget. Det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. Benens position skall vara raka under övningen.

Marklyft (Herrar på 180% av kroppsvikt, damer på 130% av kroppsvikt)
Med valfritt grepp och fotställning ska du lyfta stången tills du står upprätt. I slutställningen ska knäna vara raka, höften rak, och axlarna tillbaka. Behåll greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet och tydligt stopp innan nästa lyft påbörjas!(inga touch and go mark).

Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)
På domarens signal påbörjas den första dipsen. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i toppläget.

Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt i varje gren!
Utrustning: Bälte, knävärmare, magnesium (endast av typ som ej kladdar ner) & handledslindor

Välkomna!!

 

 

 

 

 

Publicerat den .