NYHET! Kundaliniyoga & Yinyoga

Vi kan nu stolt presentera Kundaliniyoga och Yinyoga som nyheter på vårt gruppträningsschema!

Kundaliniyoga
Inom kundaliniyogan består ett yogapass av ett på förhand bestämt antal positioner (3-30 st) som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Positionerna är mellan 1-3 minuter långa. Varje position görs efter varje deltagares egna förutsättningar och dagsform.

I de mer utmanande positionerna visas alltid en enklare variant. Positionerna görs inkännande och yoga får vara ansträngande men ska aldrig göra ont. Man strävar efter att hålla ögonen slutna, både under positionerna och i vilan. Detta gör vi för att rikta fokus in mot oss själva och inte jämföra med andra runt omkring oss.

I kundaliniyoga är det stor fokus på meditation och vila.

Vilan är en mycket viktig del inom yogan. Det är under vilan som effekterna av positionerna integreras i kroppen. Den långa vilan är 5-10 minuter.

Meditation är en del i passet. Vi kommer att använda oss av olika meditationer/meditationstekniker. Tyst meditation, andningsmeditation, och rörelsemeditation.

Medtag gärna en varm tröja och strumpor. Ledorden är Koncentration, Vila och Meditation.

YINYOGA
Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I Yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och istället hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg.

Yinyoga passar alla. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Medtag gärna en varm tröja och strumpor. Ledorden är Koncentration, Andning och Rörlighet.

 

 

 

Publicerat den .