Gruppträning
Hem / Vårt utbud / Gruppträning

Gruppträning

I vårt gruppträningsutbud vågar vi påstå att det finns något för alla! Från lugna, harmoniska träningsformer till tuffa och mer fartfyllda klasser. Våra instruktörer är licensierade och utbildade för att du ska få säker träning med hög kvalitet och samtidigt en träningsupplevelse utöver det vanliga. Gruppträning på Aktiv – träningsglädje när den är som bäst! 

Mage Rygg (25 min)

En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. FortGjort Mage Rygg stärker bålen genom stabiliserande övningar varvat med rörlighets träning i ett lugnt tempo. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Ledorden är Bas, Kärna och Stabilitet.

Spinning (25 min, 55 min)

Alla kan cykla! I spinning arbetar du efter din egen förmåga och du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha på cykeln. Du cyklar till inspirerande musik tillsammans med gruppen och en inspiratör som hela tiden varierar träningen för att få den så rolig och effektiv som möjligt. Ledorden är Variation, Nivå och Puls.

Spinning
Skivstång (25 min)

Med hjälp av en skivstång tränar du kroppens större muskler. Du jobbar efter egen förmåga och väljer själv hur mycket vikt du vill ha på din skivstång. Hela kroppen får en tidseffektiv genomkörare. I FortGjort Skivstång använder vi en skivstång i alla övningar, klassen innehåller enkla kombinationer av basövningar. Ledorden är Styrka, Basövningar och Enkelhet.

BODYPUMP (55 min)

Les Mills koreograferade styrkepass där du tränar upp din uthållighet på ett effektiv och tuff sätt med hjälp av skivstång eller hantlar. Vikten anpassas efter din egen förmåga. Klassen innehåller enkla basövningar i styrketräning till glad och medryckande musik. Ledorden är Styrka, Basövningar och Tempoväxlingar.

Yoga Kraft (25 min)

Yoga Kraft bygger på traditionella och något mer fysiskt krävande Yoga övningar. Vi arbetar i olika positioner och stannar i varje position för utmana kroppen. Alla övningar sker i lugnt tempo och vi strävar efter att skapa en avkopplande känsla. Ledorden är Utmanande, Kontroll och Kraft.

Yoga Avspänning (25 min)

Syftet med denna Yoga klass är att skapa en avspänning i, precis som kategorin avspeglar, både kroppen och själen. I lugn och behagligt tempo sträcker vi ut kroppens anspända muskler och avslutar med avslappning för sinnet. Yoga Avspänning rekommenderas varmt för alla som vill komma ner i varv och öka sin närvaro. Ledorden är Själ, Avkoppling och Nedvarvning.

Poweryoga (55 min)

En fysisk form av yoga där du tränar med egen kroppsvikt i form av rörelser, positioner och andning. Här kombinerar vi ro och koncentration med fysiskträning. Ett tyngre yogapass där du får utmana dig själv. Ledorden är Koncentration, Andning och Utmaning.

Poweryoga
Rörlighetsträning (25 min)

Var och varannan person är stel och har ont på vissa partier på kropp pga av för mycket stillasittande och enformig rörelse. FortGjort Rörlighetsträning bygger på att vi varvar dynamiska/funktionella rörelseserier, där fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen, med traditionella stretchövningar. FortGjort Rörlighet är din bästa vän om du behöver öka eller bibehålla din rörlighet eller smidighet! Ledorden är Smidighet, Mjukt och Stretching.

Cross HIT (45 min)

I vår bur för funktionell träning kör vi detta tuffa intervallpass med inspiration från crossfit som är uppbyggt i block med funktionella styrkeövningar och där vi använder både egen kroppsvikt och olika redskap som motstånd. Ledorden är Utmaning, Vilja och Power.

Cross HIT Box (45 min)

I vår bur för funktionell träning kör vi detta tuffa intervallpass med inspiration från crossfit och boxning. Passet är uppbyggt i block med tuffa övningar för att utmana kondition och styrka. Vi använder oss av handskar och mitsar, mixade med andra redskap. Ledorden är Power, Slag och Kraft.

Cross hit box
Tabata (25 min)

Tabata är högintensiv intervallträning, HIT, där du på kort tid kan uppnå stora träningsresultat. Du jobbar i förutbestämda tidsintervaller och sätter själv ditt tempo på övningarna. Ledorden är Kondition, Explosivitet och Kraft.

Tabata
Senior Gympa Kondition (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på rörlighet och stora rörelser till musik för att få upp pulsen i kroppen. Här tränar vi balans, kondition och Koordination, till musik du som senior med största sannolikhet har hört förr. Ledorden är Glädje, Puls och Kontroll.

Senior Gympa Styrka (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på vardagsstyrka i funktionella övningar. Här tränar vi med hantlar, viktplattor eller kroppen för att bygga upp och bibehålla styrka och en god hållning. Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr. Ledorden är Funktion, Anpassning och Stabilitet.

Senior gympa styrka
Senior Gympa Balans (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på vardagsstyrka och balans i funktionella övningar. Vi utmanar balansen i hela kroppen med olika tempon, passet utförs i stående, sittande och liggande ställning. Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr. Ledorden är Kontroll, Stabilitet och Fokus.

Senior Gympa Mix (55 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer, här tränar vi kondition, styrka och rörlighet. Passet är indelat i ett konditionsblock, ett styrkeblock och ett rörlighetsblock, till musik du som senior med största sannolikhet har hört förr. Ledorden är Puls, Energi och Helhet.

Senior Spinning (25 min)

Alla kan cykla! Här arbetar du efter din egen förmåga och du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha på cykeln. Du cyklar till inspirerande musik tillsammans med gruppen och en inspiratör som hela tiden varierar träningen för att få den så rolig och effektiv som möjligt. Detta pass är anpassat för Seniorer. Ledorden är Anpassning, Nivå och Puls.

Senior spinning
Senior Pulsgång (25 min)

Här tränar du stående i en crosstrainer, där även överkroppen aktiveras i rörelser som kan liknas vid stavgång. Hela kroppen arbetar, vilket gör att den totala energiförbrukningen ökar. Du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha och detta pass körs samtidigt med ett Senior Cykel-pass med samma musik och samma instruktör. Detta pass är anpassat för Seniorer. Ledorden är Anpassning, Nivå och Puls.

Bål & Balans (25 min)

Bål & Balans Träning fokuserar på att förbättra styrkan och stabiliteten i magen och ryggen. Här ges du 4 stycken positiva träningseffekter: Stabilitet, balans, rörlighet och styrka. Med effektiva och roliga övningar kommer du öka din bålstyrka, kroppskontroll och balans. I denna aktivitet tränar alla deltagare i sitt eget tempo och efter egna förutsättningar. Ledorden är Bas, Stabilitet och Kontroll.

BODYCOMBAT (55 min)

Les Mills koreograferade pass med massor av kraft och energi. Utmana en fantasimotståndare med övningar och teknik från t ex box, kickboxing, karate, capoeira och muay thai. Ledorden är Kraft, Slag och Fart.

BoxMix (25 min)

En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Enkel skuggboxning i korta kombinationer blandas med styrka och uthållighet för ben och säte med din egen kropp som motstånd. Enkel och tuff träning som ger mersmak! Ledorden är Kraft, Energi och Slag.

Aerobic (55 min)

Konditionsträning med en systematisk uppbyggnad av stegkombinationer till medryckande musik. Högt tempo och full fart, en utmaning för både huvud och puls. Ledorden är Utmaning, Koordination och Inspiration.

Gympa (55 min)

I detta pass kommer konditionen och styrka att utmanas till fullo, koreograferade låtar som förbättrar och bibehåller din kondition och styrka. Både kropp och huvud får jobba samtidigt som energin flödar. Ledorden är Kraft, Fart och Energi.

Gympa
Pulsträning (25min)

Puls träning består av övningar och rörelser för att förbättra/bibehålla din kondition och syreupptagningsförmåga. Detta kommer också att medföra en ökad förbränning i din kropp. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och utefter egen hastighet i övningarna och egen nivå. Vissa intervall är längre och andra så kortare. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar eller rörelser. Ledorden är Puls, Energi och Fart.

Zumba (55min)

Zumba baseras på konditionstränande rytmisk dans, och har blivit en av de snabbaste växande träningsformerna i USA. Zumba är ett roligt och spännande sätt att träna! Det är lätt att lära sig och du kan både förbättra din kondis och förbränna kalorier! Ledorden är Glädje, Energi och Fart.

Kom i kontakt med oss

Funderar du på att börja träna? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig snarast!