gruppträning i Finspång hos Aktiv Hälsocenter
Hem / Vårt utbud / Gruppträning

Gruppträning

I vårt gruppträningsutbud vågar vi påstå att det finns något för alla! Från lugna, harmoniska träningsformer till tuffa och mer fartfyllda klasser.

Våra instruktörer är licensierade och utbildade för att du ska få säker träning med hög kvalitet och samtidigt en träningsupplevelse utöver det vanliga.

Gruppträning i Finspång på Aktiv – träningsglädje när den är som bäst!

Aktuellt schema hittar du här>>

Passförklaringar

Mage Rygg (25 min)

En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. FortGjort Mage Rygg stärker bålen genom stabiliserande övningar varvat med rörlighets träning i ett lugnt tempo. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Ledorden är Bas, Kärna och Stabilitet.

Spinning (25 min, 45 min, 55 min)

Alla kan cykla! I spinning arbetar du efter din egen förmåga och du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha på cykeln. Du cyklar till inspirerande musik tillsammans med gruppen och en inspiratör som hela tiden varierar träningen för att få den så rolig och effektiv som möjligt. Ledorden är Variation, Nivå och Puls.

Spinning
Skivstång (25 min)

Med hjälp av en skivstång tränar du kroppens större muskler. Du jobbar efter egen förmåga och väljer själv hur mycket vikt du vill ha på din skivstång. Hela kroppen får en tidseffektiv genomkörare. I FortGjort Skivstång använder vi en skivstång i alla övningar, klassen innehåller enkla kombinationer av basövningar. Ledorden är Styrka, Basövningar och Enkelhet.

BODYPUMP (55 min)

Les Mills koreograferade styrkepass där du tränar upp din uthållighet på ett effektiv och tuff sätt med hjälp av skivstång eller hantlar. Vikten anpassas efter din egen förmåga. Klassen innehåller enkla basövningar i styrketräning till glad och medryckande musik. Ledorden är Styrka, Basövningar och Tempoväxlingar.

Kundaliniyoga (75 min)

Inom kundaliniyogan består ett yogapass av ett på förhand bestämt antal positioner (3-30 st). Positionerna är mellan 1-3 minuter långa. Varje position görs efter varje deltagares egna förutsättningar och dagsform. I de mer utmanande positionerna visas alltid en enklare variant.  Man strävar efter att hålla ögonen slutna, både under positionerna och i vilan. Detta gör vi för att rikta fokus in mot oss själva och inte jämföra med andra runt omkring oss. I kundaliniyoga är det stor fokus på meditation och vila.

Meditation är en del i passet. Vi kommer att använda oss av olika meditationer/meditationstekniker. Tyst meditation, andningsmeditation, och rörelsemeditation.

Medtag gärna en varm tröja och strumpor. Ledorden är Koncentration, Andning och Meditation.

Poweryoga
Yinyoga (55 min)

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I Yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och istället hålla positionen en längre stund.

Yinyoga passar alla. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Medtag gärna en varm tröja och strumpor. Ledorden är Koncentration, Andning och Rörlighet.

Poweryoga
Yoga Kraft (25 min)

Yoga Kraft bygger på traditionella och något mer fysiskt krävande Yoga övningar. Vi arbetar i olika positioner och stannar i varje position för utmana kroppen. Alla övningar sker i lugnt tempo och vi strävar efter att skapa en avkopplande känsla. Medtag gärna en varm tröja och strumpor. Ledorden är Utmanande, Kontroll och Kraft.

Yoga Avspänning (25 min)

Syftet med denna Yoga klass är att skapa en avspänning i, precis som kategorin avspeglar, både kroppen och själen. I lugn och behagligt tempo sträcker vi ut kroppens anspända muskler och avslutar med avslappning för sinnet. Yoga Avspänning rekommenderas varmt för alla som vill komma ner i varv och öka sin närvaro. Medtag gärna en varm tröja och strumpor.  Ledorden är Själ, Avkoppling och Nedvarvning.

Yoga Flöde (25 min)

Yoga Flöde, skön energi för hela dig I Yoga Flöde har du 2 härliga serier av enkla övningar och positioner. Övningarna och positionerna är inspirerade av olika former av Yoga och skapar en skön energi i kroppen och höjer pulsen. En värme uppstår som bland annat mjukar upp kroppen och släpper spänningar. Det här är för dig som vill ha en välgörande & pulshöjande Yoga. Alla som vill Yoga, kan Yoga! Ledorden är Energi, Flöde och Värme.

Poweryoga
Cross HIT (45 min)

I vår bur för funktionell träning kör vi detta tuffa intervallpass med inspiration från crossfit som är uppbyggt i block med funktionella styrkeövningar och där vi använder både egen kroppsvikt och olika redskap som motstånd. Ledorden är Utmaning, Vilja och Power.

Senior Gympa Kondition (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på rörlighet och stora rörelser till musik för att få upp pulsen i kroppen. Här tränar vi balans, kondition och Koordination, till musik du som senior med största sannolikhet har hört förr. Ledorden är Glädje, Puls och Kontroll.

Senior Gympa Styrka (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på vardagsstyrka i funktionella övningar. Här tränar vi med hantlar, viktplattor eller kroppen för att bygga upp och bibehålla styrka och en god hållning. Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr. Ledorden är Funktion, Anpassning och Stabilitet.

Senior gympa styrka
Senior Gympa Balans (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på vardagsstyrka och balans i funktionella övningar. Vi utmanar balansen i hela kroppen med olika tempon, passet utförs i stående, sittande och liggande ställning. Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr. Ledorden är Kontroll, Stabilitet och Fokus.

Senior Gympa Mix (55 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer, här tränar vi kondition, styrka och rörlighet. Passet är indelat i ett konditionsblock, ett styrkeblock och ett rörlighetsblock, till musik du som senior med största sannolikhet har hört förr. Ledorden är Puls, Energi och Helhet.

Senior Gympa Cirkel (25 min)

Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på kondition och styrka i funktionella övningar. Här tränar vi med olika redskap och hjälpmedel under tidsintervaller. Vi utmanar kroppen i vårt eget tempo. Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr. Ledorden är Funktion, Energi och Anpassning.

Senior Spinning (25 min)

Alla kan cykla! Här arbetar du efter din egen förmåga och du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha på cykeln. Du cyklar till inspirerande musik tillsammans med gruppen och en inspiratör som hela tiden varierar träningen för att få den så rolig och effektiv som möjligt. Detta pass är anpassat för Seniorer. Ledorden är Anpassning, Nivå och Puls.

Senior spinning
Easyline (25 min, 55 min)

Easyline handlar om enkel och effektiv cirkelträning i mjuka maskiner. Ett pass består av styrketräning och kondition med hög förbränning där du själv väljer ditt tempo och motstånd.

Maskinerna är lättanvända och kräver inte några inställningar. De fungerar helt enkelt så, att ju snabbare du utför rörelserna, desto tyngre blir det. Övningarna i maskinerna varvas med enkla rörelser på s k stepbrädor.

Easyline 25 kan vara ett utmärkt träningsval om du har ont om tid. Men lika fantastiskt om du vill kombinera passet med helt annan träning. En kort, rejäl genomkörare!

Easyline 55 riktar sig till dig som vill ha komplett träning och allroundträning.  En längre genomkörare på 55 minuter som innehåller både uppvärmning, träning och stretch.

Passar dig som:
-  som har begränsad tid och vill träna allsidigt och effektivt
-  vill träna både styrka, kondition och smidighet
-  saknar förkunskaper

Passen är 25 min och 55 min.

Ledorden är:  Roligt - Varierande - Enkelt

60+ Easyline (25min, 55 min)

60+ Easyline handlar om enkel och effektiv cirkelträning i mjuka maskiner. Ett pass består av styrketräning och kondition med hög förbränning där du själv väljer ditt tempo och motstånd.

Maskinerna är lättanvända och kräver inte några inställningar. De fungerar helt enkelt så, att ju snabbare du utför rörelserna, desto tyngre blir det. Övningarna i maskinerna varvas med enkla rörelser på s k stepbrädor.

60+ Easyline 25 min är ett utmärkt träningsval om du vill kombinera passet med helt annan träning. En kort, rejäl genomkörare!

60+ Easyline 55 riktar sig till dig som vill ha komplett träning och allroundträning.  En längre genomkörare på 55 minuter som innehåller både uppvärmning, träning och stretch.

Passar dig som:
-  som har begränsad tid och vill träna allsidigt och effektivt
-  vill träna både styrka, kondition och smidighet
-  saknar förkunskaper, och vill ha enkel men rolig träning

Passen är 25 min och 55 min och är anpassat efter 60+.

Ledord: Roligt- Varierande - Enkelt

Pulsträning (25min)

Puls träning består av övningar och rörelser för att förbättra/bibehålla din kondition och syreupptagningsförmåga. Detta kommer också att medföra en ökad förbränning i din kropp. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och utefter egen hastighet i övningarna och egen nivå. Vissa intervall är längre och andra så kortare. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar eller rörelser. Ledorden är Puls, Energi och Fart.

Multiträning (25min)

Är du på humör för något utmanande, inte svårt men svettigt, välj FortGjort Multiträning du kommer inte ångra dig! Multiträning består av kondition- och styrkeövningar där du kan utmana dig själv efter din egen kapacitet varje gång. En liten serie av enkla och effektiva övningar eller rörelser upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. Därefter en ny serie. En träningsform med mycket endorfiner och jäklar anamma! Ledorden är Kondition, Styrka och Glädje.

 

Dansa Mix (25min)

I Dansa Mix får du det bästa av allt för dig som gillar dans! Rör dig och dansa loss till nya och gamla favoritlåtar. Musikens karaktär sätter prägel på dansrörelserna.

Ledorden är Energi, Glädje och Rytm.

Dansa Afro (25min)

I Dansa Afro får du njuta av stora härliga rörelser som är inspirerade av afrikansk dans och musik, i modern tappning. Massor av träning och en enorm rörelseglädje symboliserar Dansa Afro. Här finns inget rätt eller fel, blunda och njut!

Ledorden är Rytm, Glädje och Energi.

Kom i kontakt med oss

Funderar du på att börja träna? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig snarast!